Súťaž

Autor: Pavel Vrabec | 8.12.2019 o 1:53 | (upravené 9.12.2019 o 0:11) Karma článku: 0,00 | Prečítané:  283x

Onedlho sa nám v Bratislave skončí tender na nákup nových autobusov. Už dlhšie sa chystám napísať môj subjektívny názor na kvalitu prevedenia, cestovania či len obyčajnej subjektívnej "ľúbivosti" dvoch typov autobusov v BA.

Tak rýchlo idem na to, kým nie je známy výsledok, lebo tento príspevok by už bol neaktuálny. Aj keď výsledok súťaže "asi" neovplyvní :). Musím to napísať len pre nejakú vnútornú spokojnosť.

Keďže nemám auto, verejnú dopravu používam dennodenne. Cestujem ňou do práce, vo voľnom čase mi skracuje prístup do prírody, takisto linkové autobusy či vlaky ma bezpečne a isto privezú na túru až hen do Malej Fatry. Niekedy je to príjemnejšie, inokedy menej, všetko závisí od rôznych premenných. Od počasia vonku a (ne-) fungujúcich technologických zariadení zima/teplo, cez štýl jazdy riadiča, autíčkárov okolo "môjho" premiestňovadla, spolucestujúcich až po pohodlie toho ktorého dopravného prostriedku.

V Bratislave sa všetko točí okolo dvoch základných typov autobusov - Mercedes Benz CapaCity a SOR NB 18 City. Ostatné sú v menšine, aby sa akože nepovedalo. Pokiaľ vravíme o kĺbových. Okrem spomínaných dvoch typov sú už iba staré dosluhujúce Karosy skoro až veterány a 11 ks naposledy výhodne kúpených autobusov z Nemecka a Rakúska (5 ks MAN NG 313 - nákupná cena 3% z ceny nového autobusu a 6 ks Solaris Urbino 18 - 2% z ceny nového autobusu), za ktoré úprimne ďakujeme :).

Dávnejšie som si bratislavských "rivalov", o ktorých chcem písať, našiel aj na stránke IMHD.sk. Tu je popis Mercedesu https://imhd.sk/ba/popis-typu-vozidla/428/Mercedes-Benz-CapaCity a tu pre český autobus SOR https://imhd.sk/ba/popis-typu-vozidla/570/SOR-NB-18-City. Z oboch budem čerpať dáta pre moje laické a veľmi subjektívne porovnávacie hodnotenie.

Mercedes bol prvýkrát na bratislavských cestách otestovaný v roku 2008. V slušivom striebornom kabáte. Po úspešných testoch ho pre Bratislavu zakúpila spoločnosť IKEA. Vďaka :). V roku 2009 vyhrala spoločnosť Mercedes-Benz Slovakia tender na dodávku veľkokapacitných busov a tak sa v roku 2010 na našich cestách pridalo k striebornému šípu 25 a v roku 2013 ďalších 15 autobusov v bratislavskej červenej. Celkom naše cesty brázdi 41 ks rešpekt vzbudzujúcich opách. Ešte cena za tento skvost - na stránke uvádzajú nekresťanských 490 644 € bez DPH. Bez náhradných dielov, ale to je len môj predpoklad.

SOR-ky nás na základe vyhranej súťaže z roku 2009 na 100 ks prvýkrát začali voziť od roku 2010 - 40 ks, 2010+2011 - 40 ks, 2012 - 20 ks. Samozrejme ako inak, v "našej" červenej. V roku 2013 bol na dlhodobé zapožičanie dodaný 1 ks v bielej farbe. V roku 2014 spoločnosť SOR znovu vyhrala súťaž na dodanie ďalších 50 ks 18-tok, ktoré boli sprevádzkované v roku 2015. A napokon, ešte v roku 2017 sa megaúspešná firma SOR presadila a vyhrala ďalší tender na dodávku 32 kúskov, sprevádzkovaných toho istého roku. Cena podstatne nižšia, ako Méďa - prvých 100 ks 272 000 €, ďalších 50 ks za 308 200 €, posledných 32 ks 327 855 €. Týchto 32 ks má v cene aj dodávku náhradných dielov na 3 roky. Spolu 183 ks štíhlych elegánov. Prvých 100 ks malo tyče - madlá v žltej farbe, ostatné prišli s tyčami červenými. 

Zo 41 Mastodontov s trojcípou hviezdou v znaku je napr. dnes, v sobotu 7.12.2019  v premávke 24 autobusov, čo je na víkend slušných 58,54%. Vyradených nebol ani jeden kus (0%). Odstavených, ktoré nezasiahli do premávky viac ako 2 týždne sú štyri kúsky (9,76%) a viac ako 6 mesiacov jeden (2,44%). Asi spinká. Neviem, prečo týchto 5 exemplárov nejazdí už viac ako dva týždne, ale ak ich necháme oddychovať, máme k dispozícii 36 veľkokapacitných (po slovensky veľkoobjemových, lebo sa do nich zmestia či štíhli, tak aj objemnejší ľudia :)...) autobusov značky Mercedes-Benz, čo zo 41 ks činí, prosím pekne, 87,80%.

Zo 183 ks SOR-iek je dnes v prevádzke 88 autobusov - 48,09%. Vyradených - 1 ks po čelnej zrážke s portálom dopravného značenia v roku 2016 (0,55%). Jeden kus premenili na výcvikový (0,55%). Odstavených, ktoré nezasiahli do premávky viac ako 2 týždne je šestnásť (8,74%) a viac ako 6 mesiacov tri (1,64%). Takisto ako pri Mercedese neviem, či im niečo je, bolí ich motor alebo čo. Ak ich spolu s vyradeným a výcvikovým odrátame, ostáva nám k dispozícii 162 autobusov značky SOR (88,52%).

A teraz ten subjektívny pohľad. Napriek lepšiemu skóre 88,52% : 87,80% v prospech SOR si treba všímať farebné obdĺžničky v oboch linkoch, kde každý predstavuje jeden autobus. Pri autobusoch značky SOR je evidentné, že zo spomínaných prvých 100 ks so žltými tyčami sprevádzkovaných v rokoch 2010 - 2012 dnes jazdí (sýtozelený obdĺžnik) iba 27 ks! Aby sme sa dostali na vyššie uvedených 88,52%, musia to vyrovnať autobusy z novších dodávok, od roku prevádzky 2014.

Samozrejme, počet vozidiel v premávke sa líši či je víkend alebo pracovný deň. Údaje, ktoré uvádzam sú z víkendovej soboty. V nedeľu sa asi veľmi odlišovať nebudú. Čo nastane v pondelok, to si pozriem potom :). Celkom zaujímavé sledovanie :). Kto má záujem, môže si to pozrieť tiež, aj technické dáta oboch vozidiel.

Poďme konečne k veci obsiahnutej v nadpise - za zmienku stojí v linku k Mercedesu diskusia, v ktorej sa diskutujúci hneď v prvom príspevku 8.5.2015 okrem iného pýta:

"Kúpime si ešte nejaké MBCC (Mercedes-Benz CapaCity), alebo budeme do konca sveta kupovať len SOR-ky?"

Odpoveď nedá na seba dlho čakať - v príspevku č. 4 mu na druhý deň spolubojovník odpovedá:

 „... sú dve možnosti na kúpu MBCC:                                                                                                         - ich výhradným distribútorom pre SR budú Jepko s Trdkom alebo                                                   - výrobu MBCC kúpi Jepko s Trdkom...“

Prečo tieto slová? Bolo a je verejným tajomstvom, že súťaž na autobusy SOR bola šitá na mieru spoločnosti SOR, ktorú získala do svojho portfólia firiem spoločnosť J&T alias Ja a Ty alias Jepko a Trdko... zásadná podmienka súťaže bola, aby mal kĺbový autobus 5 dverí. Žiaden iný výrobca túto podmienku nespĺňal. Že 5 dverí spôsobí menšiu tuhosť karosérie bolo vedľajšie. Že po dodávke autobusov praskali na bratislavských cestách nosné rámy, čím boli cestujúci vystavovaní riziku nehôd je vo svete peňazí a podvodov takisto vedľajšie. Rámy museli pracovníci výrobcu zvárať, no ako ošetríte zvary, aby postupne nekorodovali? Tlmenie... prvých 100 ks bolo v takom stave, že s mojou vyskočenou platničkou som cítil každú nerovnosť. O klíme môžete iba snívať. Predpokladám, že prvých 100 ks preto už len dožíva a v podstate sa používajú len v najnutnejších prípadoch. Vidieť to na ich vnútornej výbave, keď sú občas nasadené - korózia okolo dverí, vyšúchané sedadlá... vŕzgajúce, trasúce sa stroje ako pred posledným výdychom. Napriek vyššej cene Mercedesov, pri ktorých ma vôbec nezaujíma, že boli vyrobené v Turecku (stále je to nemecký výrobca) sa po porovnaní úžitkovosti a obrátkovosti javí, že prvých 100 ks SOR-iek boli vyhodené peniaze. Tým sa cena Mastodontov a SOR-iek pre mňa vyrovnáva. Pri novších SOR-kách sa niektoré neduhy odstránili, majú pevnejšie rámy alebo po počiatočnom osádzaní klimatizácií "za euro", ktoré boli večne pokazené sa v poslednej sérii z roku 2017 konečne objavil výkonnejší agregát. No i tak je s výkonom chladenia 2 x 22 kW (a 2 x 20 kW pri kúrení) ďaleko za klimatizáciou Mercedesu, ktorá má chladiaci výkon 2 x 32 kW (a kúrenia 2 x 38 kW). 

Nehovoriac o použitých materiáloch - Mercedes má rám zvarený z oceľových profilov obložený hliníkovými plechmi. SOR má na ráme obloženie z kompozitných a plastových materiálov. Celkovo mám väčší pocit bezpečia v Mercedese. Postavte sa na zastávku a čakajte, kým obidva prídu. SOR bude pri Mamutovi vyzerať ako chudobný príbuzný. Asi ako ja vedľa kulturistu :). A myslím, že aj vodiči, ktorí krútia volantom s trojcípou hviezdou si pochvaľujú ergonómiu a lepšie pohodlie.

Som zaujatý, priznávam. Viem, že je Mercedes zhruba o 40% drahší. Ale možno je lacnejší na opravu. Teda súčiastky sú asi drahšie, no nemám pocit, že by sa často opravoval. Jazdi nepretržite od roku 2010 a stále sa ním kochám. Vyzerá ako nový, aj design je nadčasový. Aj vo vnútri vyzerá lepšie, ako nové SOR-ky z neskorších rokov. A to teraz nemám na mysli prevedenie či úžitkovosť, tam sa SOR v dnešnej podobe nemôže porovnávať. Mám na mysli vzhľad materiálov v zmysle ich stavu po rokoch. Starší autobus Mercedes hravo schová mladšieho. Ani sa s ním nesnažím porovnávať prvých 100 SOR-iek :). Tie evidentne veľmi rýchlo dožívajú. Dopravný podnik síce na stránke Magistrátu hl. mesta SR Bratislavy tvrdí, že novými autobusmi sa majú nahradiť najstaršie Karosy, Solaris-y a Tedom-y, no tých je dohromady 59 ks, z toho 7 ks posledné 2 týždne nezasiahlo do premávky. Súťažou sa súťaží 81 kĺbových autobusov a 4 minibusy. Predpokladám teda, že aj z celkom čerstvej várky SOR-iek z roku 2010  (9 - 10 ročné) sú už niektoré určené na odpis a nahradí ich zvyšok z 81 ks nových autobusov. A rovnako starí Méďovia si budú ďalej spokojne odfukovať na našich cestách, akoby nič. Takže SOR napriek tomu, že je český výrobca ako Karosa, nepreukázal rovnaké kvality. Staré kĺbové Karosy vydržali trochu viac ako len 9 - 10 rokov. Posledný "návoz" bol v roku 1996, teda pred 23 - 24 rokmi. Zo 107 dodaných autobusov je schopných prevádzky 23 vozidiel + 1 ks určený pre historické jazdy...

Opakujem, som subjektívne zaujatý. Možno sa vo všetkom mýlim, možno tí, čo sa o autobusy starajú by mi povedali, že Mercedesy zhltli na údržbu raz toľko ako SOR-ky, stále sa kazia, sú nespoľahlivé... z mojich pozorovaní sa mi to zatiaľ nezdá, ale uveril by som im, veď sú pri zdroji. Ja len celým týmto príspevkom vravím toto - ak znovu vyhrá spoločnosť SOR, nezbavím sa podozrenia, že sa im znovu "akosi" podarilo dosiahnuť výhru. Samozrejme, že dôležitá je cena, bez debaty. Verím novému vedeniu Magistrátu, ktoré nastavilo súťaž naozaj transparentne s novým spôsobom aukcie, kedy súťažiaci až do poslednej chvíle nebudú vedieť, kto sa do súťaže prihlásil. Do danej lehoty musia dať svoju ponuku, ktorú už nemôžu následne upravovať ako pri e-aukcii, kde po prvotnej maximálnej ponuke znižovali cenu podľa toho, akú cenu videli u konkurenta. Teraz ak chcú uspieť, musia cenu ponúknuť čo najnižšiu už na začiatku.

V zadaní je súťaž na kĺbové autobusy do dĺžky 18,8 m, takže "moje" Mastodonty šancu nemajú. Merajú totiž 19,54 m. SOR - 18,75 m... takisto by sa okrem dĺžky nezmestili ani do celkovej odhadovanej ceny... verím, že z uchádzačov vyhrá ten s najlepším vozidlom. Len už, prosím, nie SOR...

 

Slniečko v duši...

 

 

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Autorská strana Beaty Balogovej

Je populistická „ľudová pravda“ viac ako právny štát?

Róm je dokonalý nepriateľ, aj keď nebude stavať mešity, rozumie jazyku väčšiny a nemá väzby na teroristov zo Stredného východu.

Číňanov posielal domov, hovorí svedok o Sólymosovi. Bugár sa ho zastáva

Ľudsky som zlyhal, povedal minister a podal demisiu.


Už ste čítali?